First Things First
U staat op het
punt om 24 van de meest effectieve afsluiting technieken ooit ontdekt te leren.
Voordat we beginnen te praten over hoe een verkoop te sluiten, wil ik graag
over wat er aan vooraf gaat. Een van Murphy's wetten is dat "voor je iets
doet, moet je eerst iets anders doen”. Voordat u de verkoop sluit, moet je een
aantal andere dingen eerst doen. Hier zijn twee psychologische antecedenten doe
je moet weten en gebruiken als je effectief wil zijn.
De eerste eis
die je al duizend keer hebt gehoord,
is enthousiasme. 51% van al je verkopen komen van je enthousiasme, je opwinding over uw product of dienst. Een van de beste definities van de afronding, die ik ooit heb gehoord is dat het een "overdracht van enthousiasme” was. Met andere woorden, wanneer u met succes uw enthousiasme over draagt over uw product of dienst in de geest van de prospect, zal hij of zij kopen.
is enthousiasme. 51% van al je verkopen komen van je enthousiasme, je opwinding over uw product of dienst. Een van de beste definities van de afronding, die ik ooit heb gehoord is dat het een "overdracht van enthousiasme” was. Met andere woorden, wanneer u met succes uw enthousiasme over draagt over uw product of dienst in de geest van de prospect, zal hij of zij kopen.
Geloof in wat je verkoopt
Het is essentieel dat je genoeg enthousiasme hebt
om een voldoende
hoeveelheid over te dragen in de geest van de andere
persoon. Wat dit betekent is dat de meest effectieve verkopers
hun product kennen, ze geloven in hun product, en houden van hun product. Ze geloven echt
dat hun product waardevolle voordelen heeft voor
hun klanten.
Als je niet gelooft in je product, als je niet houdt
van uw product, als je het zelf niet zou gebruiken,
als je het niet kan verkopen aan je beste vriend of je moeder, dan ben je
waarschijnlijk het
verkeerde product aan het verkopen.
Zonder dit diepe geloof in de goedheid van wat je
verkoopt, kun je nooit dat niveau van enthousiasme over brengen naar de geest van de prospect om te kunnen verkopen aan hen.
Ik bedoel niet dat je moet rondspringen van enthousiasme. Ik bedoel wat wordt genoemd beheerst
enthousiasme. Dit is wanneer je enthousiasme binnen wordt gehouden. Het lijkt dat je een dynamische spanning, een opwinding over je hebt, maar
het is niet in hoe snel je praat of hoe snel je beweegt. Het is beheerst.
Uw
Bron van Kracht
Beheerst enthousiasme heeft een van de meest krachtige effecten vooral op andere mensen, meer dan je je kunt voorstellen. Ralph Waldo
Emerson zei: "Niets geweldigs werd ooit bereikt zonder enthousiasme."
Verwacht het beste
De tweede psychologische kwaliteit
die u nodig heeft,
is vertrouwen hebben.
Je moet vertrouwen hebben dat de persoon gaat zeggen "ja" als je het vaak
genoeg vraagt. Wanneer u de prospect vraagt
om te kopen, moet u vol vertrouwen hebben
dat hij/zij koopt.
Bijvoorbeeld: vraag
je vol verwachting, "Wilt u de rode of de groene vandaag?" Met andere
woorden, je hoeft niet te vragen: "Gaat u één nemen
of niet?" Of "Is dit wat je voor ogen had ? "Integendeel, je
vraagt om de verkoop verwachtingsvol, en hoe meer vertrouwen je hebt
te verkopen, hoe groter de kans is dat u zal verkopen. Het vertrouwen in de
verkoop komt van kennis, het komt uit de praktijk, het komt uit ervaring, en
het komt uit het
geloof dat het product kan doen wat je
zegt dat het product zal doen. Vertrouwen geeft aan wanneer je erop vertrouwd
dat de prospect
gaat kopen.
De
kwalificatie van de Prospect (toekomstige klant)
In het proces van de verkoop, zijn er verschillende
andere stappen die u moet nemen voordat u een verkoop sluit.
De eerste stap is de kwalificatie. U kunt een product niet verkopen, voordat u
grondig uw prospect
hebt gekwalificeerd. Ieder van
ons heeft al wel
eens een situatie meegemaakt dat je
in een winkel was of rond
een tweedehands auto heeft gelopen, en iemand naar je toekomt
en zegt: "Waarom neem
je het niet?" Of "Bent u van plan om
het vandaag te kopen? "Ze proberen een verkoop te
sluiten zonder je te
vragen wat het is dat je wilt of wat je nodig hebt. Ze
vergeten om te
kwalificeren.
4 Vragen voor
kwalificatie
Om effectief te kwalificeren, moet je de antwoorden hebben op
vier vragen. Vraag nummer een: Heeft de prospect nodig wat je verkoopt? Vraag
nummer twee: Kan prospect
gebruiken wat je verkoopt? Nummer drie: Kan de persoon
zich het product veroorloven? En nummer vier: Wil
de persoon het product?
Verlangen komt voor de verkoop
Voordat u kunt verkopen, heeft de prospect aangetoond dat hij of zij heeft een verlangen heeft
om van de
benefits van uw product of dienst te genieten. Nadat u uw presentatie hebt
gegeven, kwalificeerde de prospect zich in
alle vier van deze categorieën en stelde vast
dat hij/zij het wil kopen, je bent in een positie om te verkoop te beginnen sluiten. Een groot deel van de
verkoop wordt gemaakt in de presentatie.
Waarom de verkoop
sluiten moeilijk is.
Het moment van het sluiten is altijd moeilijk. Er is
altijd een moment van spanning. Er is altijd een gevoel stress bij
de prospect. Dit is een vorm van koop wroeging vooraf. Wanneer
een prospect een punt bereikt waar hij een belangrijke beslissing dient te
nemen, wanneer hij geld dient te besteden, welmt de spanning
in hem op. Hij ervaart de angst om te falen.
Ieder van ons, als mens, ervaart deze angst van
falen. De spanning in de laatste momenten van de verkoop wordt
veroorzaakt door de angst voor het maken van een fout, de angst voor het kopen
van de verkeerde dingen, de angst om te veel te betalen, en de angst om
bekritiseerd te
worden door andere mensen. Wat gebeurt er
als een persoon deze angst voelt? Het lijkt er een beetje op alsof je een
speer in de maag hebt. Wat doen ze als gevolg? Ze
deinzen terug.
Telkens als hij deze angst ervaart,
trekt hij terug. Hij zegt dingen als: "Laat me erover nadenken,"
of "Kun je me wat materiaal achter laten?"
Of "Kunt u mij volgende week terugbellen?
Ik moet er eerst over praten met iemand anders, ik moet het eerst uit checken,
ik kan het niet betalen, "en ga zo maar door. Dit zijn allemaal
verschillende manieren waarop de prospect je vertelt
dat, "Ik denk niet dat als ik deze beslissing neem , dit het juiste ding zal zijn voor
mij."
De angst voor
afwijzing
Het tweede grote struikelblok bij het sluiten van een verkoop is de angst voor afwijzing. Het is de angst van de prospect om “Nee” te
zeggen. Ieder van ons, diep van binnen, heeft een angst om een “Nee” te
horen, de angst om afgewezen te worden. Vanwege deze angst, zijn we bijzonder in staat om ons leven
zo te organiseren dat we onszelf niet in de plaats stellen van mensen die “Nee”
zeggen.
En trouwens, als je een probleem hebt met het woord "Nee", dan heb je een zeer interessant
beroep gekozen, want vier van de vijf verkoopgesprekken eindigen met
"Nee’s," zelfs in de beste tijden. In de beste economie, met het
beste product, zal
80% van de mensen met wie je
gaat praten nee
zeggen.
Een van de belangrijkste factoren in een succesvolle
verkoop is om voorbereid te zijn om een “Nee” te horen en verder
te gaan met je vragen. Als de prospect zegt:
"Nee, ik denk het niet," met je
moet in staat zijn om gewoon van je rug te laten rollen
als water dat van de rug van een eend rolt.
Afwijzing is niet
persoonlijk
U moet zich realiseren dat een "Nee" niet persoonlijk is.
Het is niet gericht op jou als individu. Wanneer iemand "Nee" zegt tegen
u, zeggen ze niet "Nee" om U in de meeste gevallen, ze zeggen "Nee" om uw
aanbod, voor een
aantal redenen, waaraan jij in
de meeste gevallen
niets kan doen. Jouw taak is om je angst
onder ogen te zien, en te vragen
om een order.
Verwacht verkoopsweerstand
Verkoopsweerstand is normaal en natuurlijk in elk verkoopgesprek. Op
het moment van het maken van een koopbeslissing begint,
deze angst, deze onrust, deze spanning zich op
te bouwen. Jouw taak is om door dat moment van spanning zo snel en zo pijnloos
mogelijk te door te
komen. Dat is waar
goede afsluiting technieken voor zijn.
Vergeet niet dat sluitingtechnieken
geen manieren zijn voor het manipuleren van andere
mensen. Het zijn geen technieken om mensen naar dingen te krijgen die ze niet willen, niet hoeven, niet kunnen gebruiken en zich niet kunnen veroorloven.
Het zijn technieken om mensen voorbij dat
moment van spanning
te loodsen. De professionele verkoper neemt
de prospect vlot voorbij het punt van afronden,
waardoor het gemakkelijk is voor de
prospect om te kopen. De onprofessioneel verkoper zit er te wensen
en te hopen, en aan het eind van de presentatie, zegt hij:
"Nou, wat denk je?"
Heb je dat ooit gedaan? "Nou, wat denk je? 'En
weet je wat de prospect zegt? Zijn stress en spanning begint op te
bouwen. Zijn hart begint sneller te bonzen. Zijn bloeddruk stijgt. Hij voelt de
adrenaline pompen en de
reactie om te "vluchten" komt over hem.
Tot slot zegt hij:
"Wel, ik denk dat ik er nog eens zou willen over nadenken." Of
"Ik denk dat ik er eerst met iemand ander moet over praten." Zelfs
als hij het wil, is de spanning te groot. Dit is waarom je moet weten hoe je
een afsluitende vraag dient te stellen. Deze spanning, van de prospect, doodt
zoveel verkoop en is de reden waarom je moet leren hoe je vlot en goed kan
afronden. Dit is waarom je een reeks afsluitende technieken moet weten.
Morgen gaan we verder met de eerste techniek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten